Jakim jesteś tasterem?

W 1991 roku prof. Linda Bartoshuk, zajmująca się genetycznymi uwarunkowaniami smaku, zdefiniowała trzy grupy ludzi: „supertasters”, „tasters” i „nontasters”. Pierwsi, obdarzeni największą ilością kubków smakowych na milimetr kwadratowy, mają być szczególnie uwrażliwieni na smaki. Na całą populację przypada ich 25%, w tym 2/3 z nich stanowią kobiety.

Metod pomiaru jest kilka. Możliwości zbadania genotypu nie miałam, liczenie kubków smakowych w warunkach domowych wydało mi się skomplikowane, wybrałam więc dostępny w internecie test opracowany przez Tima Hanni’ego.

Jak każdy, kto wino uwielbia i pije je często, byłam wiedziona przekonaniem, że mam szczególne predyspozycje w tej dziedzinie, toteż wynik nie może być inny niż super. Niestety wyszło mi „nontaster“, czyli „tolerant taster” w wielkodusznej terminologii Hanni’ego. Wynik był oparty o szlachetne – jak mi się wydawało – wybory, np. gorzkie espresso zamiast słodzonej latte czy single malt zamiast wódki z colą. Więc co tu kryć, byłam rozczarowana.

Nie dowierzając wynikowi, zaczęłam studiować problem. Dowiedziałam się, że to właśnie posiadanie mniejszej liczby kubków smakowych umożliwia nam wnikliwe studia nad smakami. Zarówno na talerzu, jak w kieliszku.

Paradoksalnie, okazuje się, że wrażliwcy to nie smakosze, lecz ludzie, którym smaki ostre, kwaśne i gorzkie zdecydowanie przeszkadzają. Alkoholu w zasadzie nie lubią. Innymi słowy to po prostu „picky eaters“, po polsku: niejadki. Tolerancyjni natomiast są bardziej ciekawi nowych smaków i wytrzymalsi na ekstremalne bodźce.

Inna sprawa, że ze zdziwieniem przyjęłam styl wina, jaki Hanni wytypował dla mojej grupy smakowej. Argentyńskie dębowe malbeki nie należą, delikatnie mówiąc, do moich ulubionych. Najdziwniejsze jednak jest to, że w tym jednym wypadku, uwierzyłam w biologiczny determinizm.

Tagi: , , , ,

Skomentuj

